Klasicky

Cesta na Makarskou

Státy: ČESKÁ REPUBLIKA, RAKOUSKO, SLOVINSKO, CHORVATSKO
Přejezdová města (města se neprojíždí, je to jen směr): Vídeň, Graz, Maribor, Zagreb, Karlovac, Zadar, Split
Vzdálenost od hranic s ČR na Makarskou: 890 km
Délka cesty v hodinách: 9
Cesta na Google maps s možností vytištění: TADY
Vzdálenost od hranic s ČR do Dubrovníku: 1030 km
Délka cesty v hodinách: 11
Cesta na Google maps s možností vytištění: TADY

Celkové hodnocení: 8 z 10

Popis:
Cesta přes Rakousko, Slovinsko (pokud spěcháte) i větší část Chorvatska je po dálnici. Možné komplikace: Hraniční přechod mezi Slovinskem a Chorvatskem, mýtné brány zejména u Záhřebu.

Vhodné pro: 
Vhodné i pro ty, kteří se bojí okresních cest. Jedná se o oblíbenou trasu, která je velmi dobře značená. U dálnic je velké množství odpočívadel a čerpacích stanic.

Poplatky: 

Rovinj

Rakouská dálniční známka na deset dnů vyjde na cca 8 Euro. Ve Slovinsku zaplatíte 15 Euro na 7 dní nebo 30 Euro na 30 dní. Dálnice se dá objet, ale zajedete si minimálně 60 km a ztratíte nejméně hodinu času. V Chorvatsku se pak platí mýtné, celkem až k Makarské zaplatíte 239 Kun. My jsme ale ušetřili, na první mýtné bráně za Záhřebem jsme koupili krabičku elektronického mýtného ENC (obsluha Vám poradí, i vypíše žádost).  Následně máte 20% slevu na poplatcích a hlavně nemusíte stát kolony u bran, protože jedete přímo na brány označené už z dálky ENC. Vozidlem přibrzdíte a krabička pípne, napíše Vám, kolik máte zůstatek a mažete dál. Např cesta kolem Záhřebu zpět se nám zkrátila minimálně o hodinu, protože jsme objeli celou kolonu vozidel stojících na branách pro hotovostní placení a jeli jsem v poklidu domů.
POZOR – to neplatí pro cestu Záhřeb hraniční přechod se Slovinskem. Tento úsek je ve správě jiné společnosti a tak zde ENC neplatí!

Hotel Rivijera - Biokovo

Samostanou kapitolou cesty na Makarskou je tunel pod horou Biokovo, který byl otevřen v červnu 2013. Usnadní cestu na celou Makarskou riviéru. Pokud sjedete o sjezd později než jste byli zvyklí, tedy na sjezdu Zagvozd, rovnou Vás to posune k mýtné bráně do tunelu (ten se platí) jedna cesta vyjde na 20 Kuna, plokud máte ENC, zaplatíte polovinu. Po vjezdu Vás čeká cesta dlouhá zhruba 4 kilometry a jste mezi městečky Makarská a Baška Voda. – Cesta kratší o cca 20 minut a hlavně bez popojíždění v koloně, která bývá hodně často na pobřeží.

Všeo ENC najdete TADY

Pokud se vydáte až do Dubrovníku, tady už pomohou jen pevné nervy. Pár kilometrů za Makarskou dálnice končí a tak se jede po pobřeží. Pozor na policejní hlídky s miniaturními laserovými radary. Pokuta se nedá ukecat 🙂 průměrná rychlost po sjezdu z dálnice je až na hranice s Černou Horou 50 km. Jo a nezapomeňte, že než dojedete k Dubrovníku, čeká Vás hraniční přechod mezi Chorvatskem a Bosnou a Hercegovinou a pak zase zpět. To je malé území, díky kterému má Bosna a Hercegovina zajištěn přístup k moři díky městu Neum. TADY to můžete vidět na mapě.

Celkový dojem:
Výhodou ceste je, že nepotřebujete ani navigaci, ani mapy. Cesta je natolik dobře značená, že se neztratíte. Nevýhodou bývá, že je dost plno. Zejména  v pátky, soboty a neděle. My proto jezdíme v týdnu a bývá to lepší.

Poslední aktualizace: 2014

3 Comments
  1. Zdravim,škoda ze zde nepopisujete taky trasu mimo SLO dalnici a HR dalnici .Vše se dá jet mimo,bez poplatku ,ale chce to mit čas a dobře znát cestu.Ahoj moc pěkné stránky Petr

    • Zdravím,

      díky za pochvalu. My máme raději rychlejší cestu a tak si připlácíme za dálniční známku. Ale pokud znáte tu cestu mimo dálnici, klidně nám to napište, my to rádi zveřejníme, aby měli návštěvníci „úplný servis“

      Petr a Petra

  2. Ahoj,jezdime přes den.SLO jezdime mimo dálnici.Naše trasa je,v A sjezd z dálnice -výjezd 226,pak směr Mureck,ve SLO směr Lenart,dále Ptuj,nájezd za SLO dálnicí,dle hustoty provozu zvolime přechod mezi SLO-HR,vetšínou zvitězí přechod Lupinjak (DURMANEC).Pak se najede na HR dálnici,nebo jet celou cestu po staré Karlovac,Plitvičky,Gračac,Split.Cesta domů po dálmici,opět mimo Macelj,letos fronta asi 8km na HR dálnici,ale to znáte,ahoj Petr

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *