Recenze Cesta přes Srbsko

Adresa: Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Srbsko, Černá Hora
Přejezdová města: Bratislava, Győr, Budapešť, Szeged, Novi Sad, Bělehrad, Užice, Podgorica, Bar
Vzdálenost od hranic s ČR: cca 1100 km

Celkové hodnocení: 7 z 10

Popis:
Až po maďarsko-srbské hranice jízda po dálnici a rychle ubíhající. Problém může být právě na hranicích, kde se často tvoří několikakilometrové kolony. Srbské dálnice jsou v horším stavu, než ty naše – a to už je co říct :-). Kolony pak bývají i u mýtnic. Okresní silnice, kterými cesta vede od Bělehradu na jih, jsou pak často na hranicích sjízdnosti. Výhodou ale je poznání přírody i místních vesniček. Fronta pak bývá i na hraničním přechodu mezi Srbskem a Černou Horou. Taky bývá problém při jízdě z a do velkých kopců. Z Podgorici do rušných letovisek je pak cesta už hračkou. Doba reálného dojezdu včetně zastávek a kolon je cca 20 hodin od českých hranic až do Baru.

Vhodné pro:
Vhodné pro zdatné řidiče a ty, kteří se nebojí jet neznámou krajinou. Také pozor na četné prudké zatáčky a úzké silnice, kterých je na této cestě opravdu požehnaně. Vzhledem k délce trasy doporučujeme minimálně dva řidiče na jedno vozidlo, případně přespání v půli cesty.

Poplatky:
Na slovenských dálnicích zaplatíte 7 Euro, známka je pouze na sedm dní, tzn. cestou zpět stejnou cestou budete potřebovat ještě jednu. Na maďarských dálnicích musíte mít elektronickou dálniční známku za cca 250 Kč. V označených místech oznámíte registrační značku vozidla a dostanete doklad, známka se nevylepuje a platí 10 dní. Kontrola probíhá elektronicky. Na dvou úsecích mezi maďarskými hranicemi a srbským Bělehradem se platí mýtné ve výši cca 6 Eur. Při vjezdu do Černé Hory pak zaplatíte 10 Eur za osobní automobil jako ekologický poplatek. Poslední placení Vás čeká mezi Podgoricou a Barem – v tunelu zaplatíte 2,5 euro za průjezd. To se ovšem vyplatí.

Celkový dojem:
Po hranice se Srbskem nádherná dálnice, hrůza začíná hned poté. Padesátikilometrová rychlost je místy luxus. Přesto doporučujeme jako alternativu k obrovským kolonám na rakousko-slovinské hranici a u chorvatského Zagrebu. Pokud jedete o víkendu, tak může být tato cesta rychlejší, než ta přes Chorvatsko, právě díky kolonám, které zde běžně bývají. Ale určitě se jedná o velmi zajímavou cestu.

Rok návštěvy: 2012